Makna Kitab Kuning Fathul Qorib (Fathul Qarib) Terjemahan

Fathul Qorib Bab Qiradh


 Lafaz "qiradl" dalam bahasa diambil daripada perkataan "الْقَرْضِ", yang bermaksud memotong.

Qiradl adalah pemberian harta oleh seorang pemilik kepada seorang amil (pekerja) untuk digunakan dalam perniagaan, dan keuntungan daripada harta tersebut dibahagikan antara keduanya.

وَلِلْقِرَاضِ أَرْبَعَةُ شُرُوْطٍ

Akad qiradl mempunyai empat syarat. Yang pertama,

أَنْ يَكُوْنَ عَلَى نَاضٍ

qiradl mestilah menggunakan wang

مِنَ الدَّرَاهِمِ وَالدَّنَانِيْرِ

berupa dirham dan dinar yang tulen.

Oleh itu, akad qiradl tidak boleh dilakukan menggunakan emas mentah, perhiasan, emas campuran, atau barang dagangan lain seperti fulus (wang kecil). Yang kedua,

وَأَنْ يَأْذَنَ رَبُّ الْمَالِ لِلْعَامِلِ فِيْ التَّصَرُّفِ

pemilik modal mesti memberi kebenaran kepada amil untuk menjalankan perniagaan dengan izin

مُطْلَقًا

secara mutlak (tanpa batasan).

Maka, pemilik modal tidak boleh menyekat pergerakan amil, contohnya dengan berkata, "Jangan membeli sesuatu kecuali setelah berbincang denganku," atau "Hanya beli gandum putih sahaja."

Seterusnya, mushannif menyambungkan kenyataannya di bawah ini kepada kenyataan sebelumnya, iaitu "secara mutlak",

أَوْ فِيْمَالَا يَنْقَطِعُ وُجُوْدُهُ غَالِبًا

atau memberi izin dalam urusan yang biasanya tidak terputus bekalannya.

Jika pemilik modal mensyaratkan amil membeli sesuatu yang jarang didapati, seperti kuda hitam putih, maka akad itu tidak sah.

وَأَنْ يَشْتَرِطَ لَهُ

Yang ketiga, pemilik modal mesti mensyaratkan

جُزْأً مَعْلُوْمًا مِنَ الرِّبْحِ

bahagian tertentu daripada keuntungan untuk amil, seperti separuh atau sepertiga daripada keseluruhan keuntungan.

Jika pemilik modal berkata kepada amil, "Aku menjalankan akad qiradl denganmu menggunakan harta ini dengan janji bahawa engkau berhak atas syirkah atau bahagian dalam harta ini," maka akad tersebut menjadi tidak sah.

Sebaliknya, jika dikatakan, "Dengan janji bahawa keuntungan dibahagikan antara kita berdua," maka akad itu sah, dan keuntungan dibahagikan separuh-separuh.

وَأَنْ لَا يُقَدَّرَ

Yang keempat, akad qiradl tidak boleh ditetapkan

بِمُدَّةٍ

dengan tempoh tertentu, seperti kata pemilik modal, "Aku menjalankan akad qiradl denganmu selama setahun."

Akad qiradl juga tidak boleh digantungkan pada suatu syarat, seperti ucapan pemilik modal, "Apabila tiba awal bulan, maka aku akan menjalankan akad qiradl denganmu."

Qiradl adalah akad amanah. Oleh itu,

وَلَا ضَمَانَ عَلَى الْعَامِلِ

amil tidak bertanggungjawab mengganti kerugian harta qiradl

إِلاَّ بِعُدْوَانٍ

kecuali jika berlaku kecuaian atau salah guna harta tersebut.

Dalam beberapa teks lain, digunakan frasa "بِالْعُدْوَانِ" dengan huruf "al".

وَإِذَا حَصُلَ

Jika dalam harta qiradl

رِبْحٌ وَخُسْرَانٌ جُبِرَ الْخُسْرَانُ بِالرِّبْحِ

terdapat keuntungan dan kerugian, maka kerugian ditampung dengan keuntungan.

Ketahuilah bahawa akad qiradl adalah jaiz bagi kedua-dua pihak, oleh itu, baik pemilik modal mahupun amil boleh membatalkannya pada bila-bila masa yang mereka kehendaki.

Baca fasal seterusnya mengenai musaqah.


BACA JUGA : 7 Rekomendasi Kitab Fathul Qorib


Tag : Melayu, Qiradh

Related Post:

0 Komentar untuk "Fathul Qorib Bab Qiradh"

Back To Top