فَصْلٌ فِي الصُّلْحِ
(Fasal) ini menerangkan tentang akad suluh. Secara bahasa, suluh bermaksud menyelesaikan pertikaian. Manakala secara syarak, ia adalah akad yang memutuskan perselisihan.
وَيَصِحُّ الصُّلْحُ مَعَ الْإِقْرَارِ
Suluh adalah sah sekiranya disertakan dengan pengakuan, iaitu pengakuan daripada orang yang dituduh atas sesuatu dakwaan.
فِيْ الْأَمْوَالِ
Dalam perkara yang berkaitan dengan harta. Ini adalah sesuatu yang jelas dan nyata.
وَ مَا أَفْضَى إِلَيْهَا
Begitu juga dalam perkara yang membawa kepada harta.
Contohnya, seseorang yang mempunyai hak qisas terhadap individu lain, kemudian mereka berdamai dengan menerima pampasan dalam bentuk harta menggunakan lafaz “suluh”. Dalam keadaan ini, akad suluh tersebut adalah sah. Namun, jika menggunakan lafaz “jual beli”, maka ia tidak sah.
وَهُوَ نَوْعَانِ إِبْرَاءٌ وَ مُعَاوَضَةٌ
Suluh terbahagi kepada dua jenis, iaitu suluh ibra’ dan suluh mu’awadah.
فَالْإِبْرَاءُ
Adapun suluh ibra’, ia bermaksud
اقْتِصَارُهُ مِنْ حَقِّهِ
seseorang hanya mengambil sebahagian daripada hutang
عَلَى بَعْض
yang berhak dia terima.
Sebagai contoh, seseorang melakukan akad suluh terhadap hutang sebanyak seribu, tetapi hanya mengambil lima ratus daripadanya. Maka seolah-olah dia berkata kepada orang tersebut, “Berikan kepadaku lima ratus, dan aku halalkan selebihnya untukmu.”
وَلَا يَجُوْزُ
Tidak dibolehkan, bermaksud tidak sah,
تَعْلِيْقُهُ
menggantungkan suluh, iaitu menggantungkan suluh dalam bentuk ibra’
عَلَى شَرْط
dengan sebarang syarat. Seperti mengatakan, “Apabila masuk awal bulan, maka aku akan melakukan akad suluh denganmu.”
وَالْمُعَاوَضَةُ
Adapun suluh mu’awadah, ia bermaksud
عُدُوْلُهُ عَنْ حَقِّهِ إِلَى غَيْرِهِ
berpindah dari hak asal kepada benda lain.
Contohnya, seseorang menuntut hak terhadap rumah atau bahagian rumah daripada individu lain, dan individu tersebut mengakuinya. Lalu mereka berdamai dengan menggantikan tuntutan tersebut dengan barang lain, seperti pakaian. Dalam hal ini, suluh tersebut adalah sah.
وَيَجْرِيْ عَلَيْهِ حُكْمُ الْبَيْعِ
Suluh ini tertakluk kepada hukum jual beli. Dalam contoh tersebut, ia seolah-olah menjual rumahnya kepada individu yang dituntut dengan bayaran berupa pakaian.
Maka, hukum-hukum jual beli akan terpakai terhadap barang yang terlibat dalam akad suluh ini, seperti hak untuk mengembalikan barang jika terdapat kecacatan serta larangan melakukan transaksi sebelum barang diterima.
Jika seseorang melakukan akad suluh dengan mengambil sebahagian daripada barang yang dituntut, maka ia dikira sebagai hibah terhadap baki yang tidak diambil.
Dalam hibah ini, hukum-hukum hibah yang dijelaskan dalam babnya akan terpakai. Suluh ini dikenali sebagai suluh al-hathithah.
Tidak sah jika menggunakan lafaz jual beli terhadap sebahagian hak yang tidak diambil, kerana ia seolah-olah menjual sesuatu yang dituntut dengan sebahagian daripadanya.
Terjemahan Kitab Fathul Qorib Bab Suluh
وَيَجُوْزُ لِلْإِنْسَانِ
Dibolehkan bagi seseorang Muslim, dengan baris dlammah pada huruf pertama dan baris kasrah pada huruf sebelum akhir,
أَنْ يُشْرِعَ رَوْشَنًا
untuk isyra’, iaitu mengeluarkan atap atau alang, yang juga disebut sebagai janah. Ia merujuk kepada kayu yang dikeluarkan ke luar tembok.
فِيْ طَرِيْقٍ
di atas jalan umum, yang juga disebut sebagai syari’,
بِحَيْثُ لَا يَتَضَرَّرُ الْمَارُّ بِهِ
dengan syarat ia tidak menyusahkan orang yang berjalan di bawahnya. Maksudnya, atap tersebut mestilah cukup tinggi supaya seseorang yang tinggi dapat berjalan tegak di bawahnya tanpa sebarang halangan.
Imam al-Mawardi juga mensyaratkan bahawa jika seseorang itu membawa muatan di atas kepala yang kebiasaannya dibawa, maka atap tersebut mestilah cukup tinggi untuk tidak mengganggu perjalanannya.
Jika jalan umum itu adalah laluan bagi penunggang kuda atau unta, maka atapnya perlu lebih tinggi supaya tandu yang diletakkan di atas unta beserta kayu-kayu penyokongnya boleh melaluinya tanpa sebarang gangguan.
Namun, bagi orang kafir dzimmi, mereka tidak dibenarkan mengeluarkan atap dan as-sabath (atap tingkap) di atas jalan umum, walaupun mereka dibenarkan untuk melaluinya.
وَلَا يَجُوْزُ فِيْ دَرْبِ الْمُشْتَرَكِ
Tidak dibolehkan mengeluarkan atap sehingga berada di atas lorong bersama (gang musytarak),
إِلَّا بِإِذْنِ الشُّرَكَاءِ
melainkan dengan izin daripada mereka yang berkongsi lorong tersebut. Yang dimaksudkan dengan mereka ialah individu yang pintu rumahnya terbuka ke arah lorong itu.
Orang yang hanya mempunyai dinding rumah yang bersentuhan dengan lorong tanpa pintu yang menghadapnya tidak dianggap sebagai pemilik hak dalam lorong tersebut.
Setiap pemilik rumah berhak menggunakan lorong bermula dari pintu rumahnya sehingga ke pintu masuk lorong, tetapi tidak pada bahagian lorong selepas pintu rumahnya hingga ke hujung.
وَيَجُوْزُ تَقْدِيْمُ الْبَابِ فِيْ الدَّرْبِ الْمُشْتَرَكِ وَلَا يَجُوْزُ تَأْخِيْرُهُ إِلَّا بِإِذْنِ الشُّرَكَاءِ
Dibolehkan untuk memajukan kedudukan pintu rumah dalam lorong bersama. Namun, tidak dibenarkan untuk memundurkannya melainkan dengan izin semua pemilik rumah di lorong tersebut.
Sekiranya mereka tidak membenarkan, maka ia tidak boleh dilakukan. Namun, jika seseorang ingin tetap memundurkan pintunya dan membuat akad suluh dengan pemilik rumah lain dengan memberi pampasan harta, maka ia dibenarkan.
BACA JUGA : 7 Rekomendasi Kitab Fathul Qorib
0 Komentar untuk "Bab Suluh Fathul Qorib"