Makna Kitab Kuning Fathul Qorib (Fathul Qarib) Terjemahan

Pengarang dari Kitab Fathul Qorib yaitu


Kitab Fathul Qorib ini amat popular di kalangan pesantren yang tersebar di Nusantara. Kitab ini menjadi kegemaran bagi santri pemula atau umat Islam yang baru mempelajari ilmu fiqh. Malah, Universiti Al-Azhar di Mesir menggambarkannya sebagai bahan bacaan wajib.

Kitab fikih ini bermazhab Asy-Syafi’i dan disusun oleh Ibnu Qosim Al Ghazi dengan ringkas dan sistematik. Fathul Qarib ialah syarah atau penjelasan dari kitab yang ditulis oleh Al Qadhi Abu Syuja, iaitu Al-Ghayah wa At-Taqrib.

Dalam beberapa naskhah kitab Abu Syuja, ia kadang-kadang dikenali sebagai At Taqrib dan kadang-kadang juga sebagai Ghayatul Ikhtishar. Oleh itu, Al-Ghazi menamakan kitab Fathul Qorib ini dengan dua nama, iaitu Fathul Qorib Al Mujib Fi Syarhi Alfadzi At Taqrib dan Al Qaul Al Mukhtar Fi Syarhi Ghayatil Ikhtishar.

Dalam pendahuluan kitab Fathul Qorib ini, Al Ghazi berharap agar para pemula dapat mengambil manfaat dalam masalah cabang syariat dan agama. Selain itu, kitab ini juga diharapkan dapat menjadi medium bagi umat Islam yang ingin mendekatkan diri kepada Sang Pencipta kerana sesungguhnya Allah sangat dekat.

“Jika hamba-Ku bertanya kepada-Mu, maka sesungguhnya Aku sangatlah dekat.” (QS. Al Baqarah:186).

Sebelum membincangkan isi kitab ini, adalah lebih baik untuk mengenali pengarangnya terlebih dahulu. Nama penuhnya adalah Syamsuddin Abu Abdillah Muhammad bin Qasim Al Ghazi. Ulama ini dilahirkan di Ghaza Palestin, pada bulan Rajab 859 Hijriah.

Di sana juga Al Ghazi membesar dan dewasa. Tetapi, pada tahun 881 Hijriah, dia memutuskan untuk berhijrah ke Mesir untuk menimba ilmu hingga akhirnya menjadi ulama yang dihormati kerana pengetahuannya.

Semasa menimba ilmu, Al Ghazi belajar kepada banyak ulama untuk mendalami ilmu fikih, ilmu qiraat, menimba ilmu tata bahasa Arab, dan ilmu-ilmu agama lainnya. Malah, Al Ghazi juga mempelajari ilmu-ilmu umum seperti matematik.

Al Ghazi juga merupakan salah seorang ulama yang hafal Al-Quran. Suaranya amat merdu sehingga orang yang menunaikan solat di belakangnya tidak akan merasa bosan mendengar ayat-ayat Al-Quran yang dibaca olehnya. Al Ghazi meninggal dunia pada malam Rabu, 6 Muharram 918 Hijriah, tetapi ada juga versi lain yang menyatakan beliau meninggal dunia pada Jumaat, 15 Muharram.


BACA JUGA : 7 Rekomendasi Kitab Fathul Qorib


Tag : Pengarang Fathul Qorib
0 Komentar untuk "Pengarang dari Kitab Fathul Qorib yaitu"

Back To Top